Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu

Frederiksdorp

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

22 April 2006 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Bedankt voor de berichtjes weer!

Wij mogen weer van geluk spreken dat we nu officieel nog een (korte) vakantie hebben!
Er moet enigsinds wel even een belans gevonden worden tussen nog wat schoolwerk afmaken en ontspanning..

Ook moeten we jullie nog even vertellen dat we op zondag 16 april, 1e paasdag, wel een paasbrunch verdiend hadden in het duurste hotel van Paramaribo. Het smaakte erg lekker en tijdens onze hapjes werden we uitzonderlijk goed vermaakt door een koor. In de geest van een kerkkoor, met lange jurken aan en klappen maar! Leuk!

's Avonds zijn we alweer naar een film geweest: Bolletjes Blues. Een
Surinaams/Nederlandse productie over o.a een bolletjesslikker en hoe het allemaal in zijn werk gaat. Er hebben ook echte Surinaamse jongeren, en gevangenen mee gewerkt aan de film. Een mooi en goed verhaal, het is de werkelijkheid! In de film was ook veel muziek verwerkt, zoals rap en andere stylen. Dit om de (muziek)talenten in Suriname te promoten.

Frederiksdorp
We hebben van dinsdag op woensdag een fietstocht gemaakt naar Frederiksdorp. Dit was geen georganiseerde tour dus we waren met z'n tweeen en moesten het zelf uitzoeken. Wel hadden we een kaartje mee gekregen hoe we moesten fietsen en waar we de rivier over moesten.

De eerste dag hadden er een beetje grijs weer en af en toe een regenbui. We hebben hier een aantal keer voor moeten schuilen maar verder geen rapm. Het was zelfs wel fijn dat het niet zo warm was.
De eerste oversteek was nog vanuit Paramaribo over de Surinamerivier naar een groot plantagegebied. Hier was dit niet meer goed te zien. De bebouwing was hier minder en we merkte dat er veel Hindoestaanse mensen woonde aan de vele moskee's en de vlaggen in de tuin.

Tegen half twaalf, want we waren al vroeg vertrokken, kwamen we bij Nieuw Amsterdam aan. Hier hebben we een openlucht museum Fort Nieuw A'dam bekeken.
Het was slecht onderhouden en er was niet zo heel veel meer te zien. Jammer, maar je betaalde er dan ook maar 33 eurocent voor
(1 SRD).

Bij het volgende stuk was er veel armoede te zien. Veel in elkaar geknutselde huizen en veel afval langs de weg. Er was zelfs een stuk, waar er een afvalberg naast de weg was ontstaan die ze aan het verbranden waren.

Na gepauzeerd te hebben aan het water zijn we verder gefietst. De weg was hier erg slecht en we moesten veel bobbels over en kuilen ontwijken.
Toen kwamen we aan bij Marienburg, een plantage die we de volgende dag wouden bezoeken. We zijn hier de Commewijne rivier overgestoken. Waarna we nog een klein stukje moesten fietsen naar Frederiksdorp.

Frederiksdorp was een koffiebonenplantage van de Duitser Johan Frederich Knoffel. Er was een grote directeurswoning te zien, die gebouwd is in de slaven tijd.
Daarna, in de migrantentijd, zijn er huizen gebouwd voor de ploegleiders.
In deze gebouwen hebben we geslapen. Was erg mooi om te zien hoe een vroegere plantage eruit zag.
We hebben hier nog rond gelopen en 's avonds lekker gegeten. Het is echt een plek om uit te rusten en het is er ook lekker stil. Geen wegen in de buurt, je kunt nl alleen per boot en met de fiets komen.

De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken, we reden het eerste stuk over dunne zandpaden. Het was in het begin helemaal uitgestorven en kwamen af en toe een brommer tegen. Het weer was vandaag een stuk beter en we konden genieten van lekker veel zon.
Daarna kwamen er huizen aan de andere kant van het riviertje waarnaast het pad lag. Bij elk huis was een bruggetje geimproviseerd, deze waren van verschillende kwaliteiten net als de huizen.
Er waren ook mannen langs de weg bezig met landbouw. Ze hadden kleine stukjes omgeploegd.
Na een stuk fietsen en de commewijne rivier over gestoken te hebben kwamen we weer bij Marienburg, daar hebben we de oude rietsuikerfabriek die bij deze plantage hoorde bezocht.
We kregen een prive rondleiding van een gids die er zelf vroeger nog gewerkt had. De fabriek kwam uit de tijd van de migranten en nu werd er alleen nog oud ijzer vandaan gehaald.
Er waren hele stukken weg en er was veel verval. Maar door de overblijfselen, de foto's, tekeningen en duidelijke uileg kregen we toch een goed beeld van het proces. Het was erg interessant om te zien allemaal.

Toen moesten we nog een bekend stuk terug fietsen, en gelukkig moesten we voor de slechte weg weer kwam de rivier weer over steken.
Na nog een stuk gefietst te hebben, zagen we ook weer het verschil tussen arm en rijk. Een klein hutje van 2 bij 2, naast een enorme villa.

Toen waren we weer thuis!

Donderdag 20 april zijn onze vrienden, Alex, Ruth en de kids vertrokken. We hebben ze uitgezwaaid uiteraard en zijn daarna vrijwel direct in hun appartement ingetrokken (nadat ons draakje iets van poetsen had gedaan). Er stond ook een verrasingsdoos klaar die we direct eruit hadden gehaald voordat draakje langskwam. Nog kei bedankt overigens! Inmiddels hebben we daar ook lekker ons eigen plekje gecreerd!

Vrijdag hebben we onze tour naar Brownsberg en naar Djemongo definitief bevestigd! We vertrekken zondag en komen woensdag alweer terug! Onze laatste uitstapje voordat we terugkeren naar Nederland.
Bij Brownsberg ligt een mooi natuurreservaat dat we gaan bekijken en waar we erg mooi kunnen wandelen.
Daarna dus Djemongo, dit is een stukje Surinamerivier waar we bosnegerdorpjes gaan bezoeken. Het beloofd erg indrukwekkend te zijn.

Hele lieve groetjes en een dikke kus!!

ps. DDtje, het is uit!

• 23 April 2006 - 10:46

Hanne:

wow! echt weer mooie evrhalen. En jeetje alweer bijna naar huis! Ik ben benieuwd je moet dan alles nog maar eens in kleuren vertellen!!!
    Kusje

• 23 April 2006 - 11:28

Pim:

super de puper !!

Geniet van het reizen!!

gr Pim

• 23 April 2006 - 11:39

Nina:

Hee Suus, wil echt alles weten in geuren en kleuren als je weer thuis bent..!! heb nl. niet alle verhaaltjes bijgehouden, want ik weet toch dat zo'n internetverhaaltje niets is vergeleken met hoe jij t vertelt ;)
    Kus Nina

• 23 April 2006 - 15:04

Mama Riet:

weer een mooi verslag van jullie avonturen. ik had er wel bij willen zijn, maar goed ik leg me erbij neer, HET KAN NIET. alleen vraag ik mij af waarmee jullie dat geweldige paasontbijt hadden verdient?
    en wat is DDtje, het is uit, of ben ik nu té nieuwsgierig??
    verder hoop ik dat jullie een geweldige laatste tour hebben want als ik dit schrijf zijn jullie al onderweg. groetjes en tot gauw.

• 23 April 2006 - 15:50

Papa John:

hello bikers

geen betere manier om een land te leren kennen dan op de fiets

see you soon,

p.j.

• 23 April 2006 - 17:12

Lieke:

Ha, mooie fietstocht he! had toen ook gedaan, maar dan 1 dag! brownsberg en djemongo wordt vet genieten! Doe de groetjes aan Mantje!
    Liefs,
    Lieke

• 24 April 2006 - 10:37

Nadista:

Hoi meiden,

Leuk die foto's en leuk verhaal over Frederiksdorp. Ik neem aan dat jullie meer foto's hebben. Heb de trip ook gedaan. Nog veel plezier op Brownsberg en Djemongen. De groeten aan Mantje en zijn vrouw. En leuke vlechtjes trouwens.

Als je je haar wilt doen kun je mijn moeder bellen. Zie andere mail. Die kent die mevrouw om je haar te vlechten.

Nog veel plezier en bij terugkomst zie ik jullie graag terug.

Gr.Nadista
    Escape Travel

• 24 April 2006 - 15:11

Jutta:

Lekker zeg. vakantie! geniet er nog maar even van.
    Ben erg benieuwd naar wat de p.s. betekent.
    Trouwens hindoestanen en een moskee???

Groet van Joet

• 27 April 2006 - 09:57

Duncan En Els:

Hey Suus en Fadi, zo te horen vermaken jullie je prima. Ik hoop dat jullie ook mooie foto's hebben gemaakt, dan wordt het verhaal nl werkelijker.
    Nog veel plezier met de rest van jullie vakantie!
    Grxxxjes Duncan en Els

• 28 April 2006 - 10:54

Door:

Wat vliegt de tijd, jullie zitten alweer in de laatste weken van jullie verblijf. Het is ons tussendoor niet gelukt veel reacties te sturen, maar wel heel erg leuk om weer van julllie te lezen. Morgen koninginnendag, ben benieuwd of daar in Suriname nog wat van te merken is, zal wel niet meer denk ik. We wensen jullie nog een paar leuke weken toe. Je hebt bj vertrek wel een goed gehorde belofte gedaan Susan, Maura is helemaal voor een bezoek aan de Efteling, ik ben bij AH al aan het sparen om kaartjes met korting te kopen. Nou tot snel dan maar, we zullen je gauw opzoeken als je weer in nederland bent Susan!!! veel groeten van ons, Maura en Door