Alweer de 5e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu Alweer de 5e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu

Alweer de 5e week

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

20 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Ook dit keer hebben jullie berichtjes ons goed gedaan! Volhouden uiteraard!

We hebben een leuk weekend achter de rug.
We zijn zaterdag ochtend om half 8 opgestaan om inkopen te doen bij een grote supermarkt in de buurt. We zijn samen met Ruth (onderbuurvrouw)gegaan en hebben in principe voor heel de week boodschappen gedaan. Het was een hele grote supermarkt die enigzins schuin afliep waardoor je het karretje goed in de gaten moest houden.

We hebben 's middags nog lekker gezwommen en met de kids gespeeld.
's Avonds zijn we uit geweest, dat begint daar allemaal pas een beetje op gang te komen om 2 uur. Dus we zijn om een uur of 1 op een terrasje gaan zitten en om 2 uur zijn we naar de plaatselijke disco Starzz gegaan. Was weer een erg gezellige en geslaagde avond. We zijn aardig wat Nederlandse studenten tegen gekomen.

We kregen maandag op stage goed uitlegd wat we morgen van de snoepdag moesten verwachten. Voor de rest hadden we beide een leuke dag gehad en 's avonds werden we uitgenodigd om tegen onze onderburen een pannekoekenrace te houden. Fadi had het beslag gemaakt en is toen begonnen aan de poffertjes en Suzan is de pannekoeken gaan bakken. Wij waren klaar en hun moesten nog beginnen..! Conclusie: Een pannekoek van Fadi en Suzan, is heerlijk... die kunnen er wat van! Gewonnen dus!

Dinsdag, DE dag voor de kinderen. Een snoepdag! Het begon allemaal wat later omdat er nog andere stagiares les moesten geven. Rond negen uur was het dan eindelijk zover. De kinderen hadden allemaal wat geld meegenomen. De eerste twee uur hadden de kinderen de gelegenheid zich helemaal vol te stoppen met allerlei lekkers. Dit was onder andere, cake, bami, roti, ijs, snoep en limonade. Ook konden de kinderen grabbelen. Een groot succes was dit! Vervolgens konden de kinderen ongeveer nog een uur dansen nadat ze er een kaartje voor gekocht hadden. Bijna 200 kinderen in 1 lokaal. Warm, heet en vochtig!
Nou, de kinderen van 6 jaar weten al hoe ze moeten dansen. Wat hebben wij hiervan genoten! Van heel de dag!

Wat ons opviel was dat de kinderen op dit soort dagen in hun gewone kleding naar school mogen komen, dus zonder uniform!

Woensdag was iedereen dus vrij voor het feest Holi Phagwa! Dit is een Hindoestaans feest dat door hun voorouders is meegenomen uit India. Het wordt gevierd als we van de winter naar de lente gaan. Dat is hier in Suriname natuurlijk nauwelijks merkbaar. Maar ze houden hier de slogan 'Geniet nooit met mate' in ere en vieren ook hier het feest.
De avond voor Holi Phagwa worden Holika's verbrand, dit staat voor het verbranden van al je slechte eigenschappen. Ook willen ze bij Holi Phagwa aangeven dat het goede het kwade overwint.
Op de dag zelf besprenkelen (wij vonden het meer op bekogelen lijken) ze elkaar met gekleurd poeder. De kleuren van deze poeder hebben ook een betekenis, bijvoorbeeld rood staat voor overwinning en groen voor hoop en vertrouwen in de toekomst.

Om ervoor te zorgen dat we wat van het feest mee zouden maken hebben we onze schoonmaakster gevraagd waar we het beste heen konden gaan. Ze vertelde dat de Palmentuin 'the place to be' is. Hier aangekomen was er niets te doen (verder een leuke, mooie plek om te wandelen). Wel hoorde we muziek, dus zijn we onze oren achterna gelopen.
Toen kwamen we uit bij de Waterkant waar we ook ook altijd gaan stappen. Toen we een stukje door liepen zagen we voor een poort een paar zeer gekleurde mensen staan en er kwamen rode en oranje poederwolken voorbij drijven. Toen wisten we dat we goed zaten.
Het zag eruit als een lekkere smeerboel. Er kwam een meisje op ons af met wat poeder en voor we het wisten hadden we al een paar vegen in ons gezicht. Ze wou onze kleren sparen. Dit was natuurlijk niet nodig want we hadden speciaal witte en niet al te nieuwe kleren aan gedaan. (Is er ook niet meer uitgegaan.)
Toen werden we uitgenodigd naar binnen. Het was een Nederlands meisje dus we vroegen haar waar ze die poeder vandaan had. Ze vertelde ons dat ze bij een kindertehuis hoorde, dat hier nu ook aan het feesten was. Er waren idd erg veel kinderen.
Toen we even binnen waren zagen we er voor hun natuurlijk veel te schoon uit. Dus we kregen meteen drie kinderen om ons heen met poederbussen. Er werd ook met water gegooit en geknoeit met de poeder, hierdoor kreeg je een soort verf.
We werden, na versierd te zijn (uiteraard door alle kleuren van de regenboog), meegenomen op de dansvloer. Een paar kleine meisjes lieten ons zien hoe te dansen op de gezellig en mooie live muziek.

Toen de kinderen weer met de bus werden opgehaald, gingen wij ook weer. We waren ondertussen al gekleurd genoeg en er bleef niet veel volk meer over.
We hebben enorm genoten, echt een feest voor de kinderen. Ze hadden allemaal erg veel plezier.

Vrijdag na onze stage zijn we naar het kinderboekenfestival gegaan. Het thema is: ''Een gezond regenwoud, is een lust voor jong en oud!'' Het was een open ruimte waar allerlei tentjes en kramen stonden. Ontzettend groot als je het vergelijkt met Nederland. Je kon er vanalles doen. Wij een schildering gemaakt wat betrekking had op het thema op een grote muur. Ook hebben wij een wens gedaan voor de natuur in Suriname. Hij hangt in de wensboom! Toen zijn we nog gaan luisteren naar Wim Hoffman (Nederlandse kinderboekenschrijver) die een verhaal aan het vertellen was. Ontzettend leuk!
Tot slot nog enkele Surinaamse boeken gekocht voor werkelijk gin inne drol!

We genieten, zoals jullie kunnen lezen, nog steeds volop!
De allerliefste groetjes!

• 20 Maart 2006 - 19:45

Door:

Hoi meiden, Het lijkt wel of jullie door een soort boek lopen. Jullie beschrijvingen zijn om van te smullen, geniet maar lekker van de surinaamse lente, die hier in Nederland lijkt elk jaar kouder te worden, of hebben jullie de sprankjes warmte meegenomen?? in dat geval,stuur ons eens wat terug!!! Jullie hebben daar genoeg, geniet lekker van jullie avonturen en laat ons vooral nog meegenieten, bevalt prima zo! Hele dikke kussen van ons Maura en Door

• 20 Maart 2006 - 19:53

Lieke:

Haha, dan hebben jullie Holi wel wat anders meegemaakt dan wij...hihi, waren zeer weinig kinderen, maar bij jullie klinkt het ook goed! Geniet nog flink, want voor je t weet is t weer voorbij!
    Kus,
    Lieke

• 20 Maart 2006 - 20:34

Henk & Adrie:

Leuk dat jullie onze Zeeuwse (Vlissingse) Wim Hoffman hebben gehoord en gezien. Ik vind zijn boeken erg mooi.
    Wij hopen dat het hier ook nog ooit voorjaar wordt, zijn jaloers op jullie in dat klimaat.

Groeten en dank voor je mail.

• 21 Maart 2006 - 07:54

Ingo:

Wat een enorm gaaf verhaal weer! Word er wel jaloers van, vooral van dat warme weer daar, als je bedenkt dat hier je vingers ervan af vriezen! Veel plezier!!
    x

• 21 Maart 2006 - 09:47

Joney Vanuit Laos:

hey fadi en suuz.
    wat leuk om jullie bericht te lezen. jullie hebben het daar wel relaxt, ik doe mijn best om hier te genieten maar heb het van de andere kant ook super druk met die (kut) studietaken. hoe gaan jullie daarmee om? heb je trouwens al op mijn site gekeken. www.mijnbrein.nl/laos.html

x joney

• 21 Maart 2006 - 18:35

Mama Riet:

hee meiden,
    te gek mooi verhaal. fijn dat jullie al wat meer gaan uitvliegen en het beschermde nest wat meer kunnen en durven te verlaten. is wel een gekke pannekoeken race waarbij de andere partij niets heeft gedaan of hadden ze jullie tuk door niets te doen zodat zij lekker van jullie pannenkoeken konden genieten? dat boekenfestival lijkt me ook erg goed en leuk geaorganiseerd, alleen jammer dat de kinderen van jullie school hier verder niets aan hebben gedaan. maar jullie zijn ruimschoots in hun huid gekropen en hebben, als ik het verhaal goed heb gelezen, voor hen meegenoten.
    het was weer genieten bij het lezen van jullie verhaal ik hoop er nog wel een paar te krijgen van jullie.
    heel veel groetjes en kusjes van mama

• 22 Maart 2006 - 09:31

Els:

Hey meiden, zijn jullie alweer ontkleurd? Ik ben wel benieuwd hoe jullie er op dit moment bijlopen. Waarschijnlijk een kapsel dat lijkt op een regenboog... Super gaaf wel dat gefeest allemaal. Zo te horen hebben jullie het ontzettend naar jullie zin! Ga zo door!
    Grxxxjes els

• 24 Maart 2006 - 08:43

Papa John:

dag dames
    jullie hebben zo te zien letterlijk en figuurlijk je draai aardig gevonden
    blijf genieten
    pj.

• 25 Maart 2006 - 10:24

Sanne:

Fijn dat jullie je zo ged vermaken daar! Maar jullie hebben dan ook erg leuke dingen te doen! Ik pas geleden wat over dat feest gehoord, en gelezen ja.. met die poeder. Grappig joh! Nog een beetje schoon geworden? Ook leuk dat ze jullie overal zo bij betrekken. Nou, ik ben weer een weekendje in Ehv, en in Leiden is alles toppie! xxxx Sanne

• 29 Maart 2006 - 09:13

Jutta:

Dag bijna-surinamers,

Nou, eindelijk heb ik de tijd gevonden om jullie verslag te lezen.
    Wauw wat te gek allemaal zeg. Ik heb al vaak gedacht dat ik dat holifeest een keer wilde meemaken, nu weet ik zeker dat ik er volgend jaar hier in Ehvn (of ergens anders in NL) naar opzoek ga.

Jullie lijken al erg bruin op de foto's (kan natuurlijk ook niet anders)
    Al een leuke surinamse man tegengekomen?

Hier is de lente nog steeds aardig ver weg. En dat eind maart hè. Ik heb nu net een narcis in mijn tuin. en het regent en het is koud. Afgelopen zondag was het weer aardig (15 graden) toen ging nederland ook direct naar buiten en zaten de terrassen bomvol.
    Hartstikke bedankt ook nog voor de kaart.

Gr Jutta

• 03 April 2006 - 12:02

Ingrid:

Hallo Suzan en Fadi,
    Sorry dat ik zaterdag op msn de hele tijd weg was, haha maar ik had een bietje teveel gedronken. HEt was namelijk feest in de voetbalkantine en ik was al vanaf 's middags bezig met drinken haha.maar goed, alles is in ieder geval goed doorgekomen suus, dus je hoeft je niet druk te maken. Komt helemaal goed. Hoe is het verder in Suriname. Op school heb ik alweer mensen gezien die alweer terug zijn. Geniet er nog maar eventjes van want echt het is zo voorbij. Voor mij wel fijn, kunnen we weer eens naar JO en LEEN!!! Nu al zin in!! :)

Tot snel, KUssie INkie