Tour Wonotobovallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu Tour Wonotobovallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu

Tour Wonotobovallen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

23 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

We zijn al een paar dagen weer terug in Paramaribo. We hebben een tour gemaakt en hebben hieronder een verslagje geschreven.
Ook hebben we een aantal foto's geplaatst, deze zijn niet van heel goede kwaliteit omdat het uploaden anders te lang duurt.
Je kunt nog meer foto's bekijken op de space van Fadi: www.spaces.msn.com/FadiVos
en op de site van onze reisorganisatie: www.escapetravel.nl

Dit is de laatste keer dat we jullie allemaal lastig vallen met deze berichten, als je nog wel een mail wilt krijgen als we iets op de site plaatsen moet je je emailadres even toevoegen aan de rechterkant in het vakje aanmelden!

Dikke kus Fadi en Suzan -X-

PS: Allemaal een fijne vakantie en maak er een mooie carnaval van!!

Tour Wonotobovallen (Corantijn rivier)

Dag 1
We werden om half 5 met de bus voor ons appartement opgehaald. Daarna haalde we nog een paar laatste mensen op waaronder onze begeleider Romano.

In een kleine nederzetting aan het water, Coronie, hebben we even een korte pauze gehouden en mochten we even naar de wc bij de plaatselijke brandweer.

We rijden daarna door een natuurgebied met waterplassen, deze kommen (zoals Henna ze noemt) bevatten veel verschillende soorten vis en vogelsoorten en zijn van groot economisch belang voor dit gebied.
We rijden niet helemaal door naar het stadje Nickerie, daar gaan we op de terugweg nog verder doorheen. Nu rijden we er langs door naar South Drain. De weg is heel slecht dit laaste stuk met erg veel hobbels.

Bandenavontuur:
Ineens is er wel een erg grootte hobbel en gaat ineens de bus extreem schuin en we rijden een stuk de berm in. Dan zie ik een band springen en die hobbelt verder en ‘plons’ de sloot naast de weg in…
We waren allemaal een beetje geschrokken en stapte uit.
Er werd snel een nieuwe bus geregeld vanuit Nickerie.
Al na 20 minuten was de bus er, de baggage werd overgeladen en we gingen weer op weg.

Uiteindelijk zijn we bij South Drain in de boot gestapt. Een houte boot met een aantal banken met gelukkig kussentjes erop.

We hebben even pauze gehouden in Oreala (in Frans Guana). We hebben door het dorp gelopen en er was een leuke sfeer. Ze hadden er ook een kaasfabriek met vruchten en een man had een klein bioscoopje voor zijn huis.
De mensen hier hebben niet veel, maar ze hebben het wel goed. Er wordt veel gelachen en ze zijn gelukkig met wat ze hebben.

De kreek
We gaan een kreek in, hier is het water erg donker door de Mauritiuspalm. Deze geven een bepaald zuur af.
Het was vrij laag water dus de wortels van de bomen waren goed te zien.

We hebben in Apura in een hangmat overnacht bij mensen onder het huis.

Dag 2
8:00
We gaan een lange tocht maken naar wonotobo, ongeveer 11 uur varen. We vielen steeds in slaap tot we in een zware lange regenbui terecht kwamen, dit maakte ons weer klaarwakker.
Bij een lichte schemering kwamen we aan.
Om te slapen kregen we uiteindelijk een tent aangeboden tegen de muggen en hebben we heerlijk op de matjes geslapen uit de boot geslapen.

Dag 3
'S morgens zijn we met de boot naar de overkant gegaan om de eerste vallen te bekijken. Daarvoor moesten we eerst een stukje lopen door het oerwoud. Tijdens de wandeling konden we genieten van een enorme verscheidenheid aan mooie planten. Ook zijn we insecten tegen gekomen zoals mega mieren en houtwormen. We kwamen ook verschillende vogels tegen, zo hebben we een Kolibri live in actie gezien.
De vallen waar we uiteindelijk van konden genieten waren erg krachtig en mooi om te zien. Bij de laatste stop, bij een kleine val en sula’s (stroomversnelling) zijn we even gestopt en konden we het water in.
Op de terug weg hebben de gidsen gezorgd voor vers geplukte banenen en cocosmelk, erg lekker!

’S middags zijn we naar weer andere vallen geweest. Deze waren erg prachtig, een lust voor het oog. De stralen gingen door groene waterplanten en dit gaf een mooi effect, zo kreeg je ook verschillende kleine stalen.
Aan de rechterkant was ook een hele krachtige waterval, deze zijn we nog van dichterbij gaan bekijken.

Paul, een van onze gidsen, bracht ons naar allemaal kleine vallen en sula’s, daar hebben we heerlijk in gelegen en genoten van de krachtige stralen tegen nek, schouders en rug. Erg ontspannend.

Dag 4
Marlon, een Engels sprekende gids die het gebied goed kent, maakte met ons een tocht door het oerwoud. Hij moest veel hakken om door al het groen heen te komen.
Uiteindelijk na anderhalf uur lopen in de hitte met steeds wachten op de rest van de groep, konden we niet meer verder en zijn we terug gegaan.

’S middags zijn we op bezoek gegaan bij een indianendorpje van de Trio-indianen aan de overkant van ons kamp.
Dit dorpje was nog in de groei en dus nog erg klein. Ze waren al bezig met een nieuw huis voor de Kapitein (het Hoofd van het dorp).

Ze hadden een paar mooie spulletjes en sieraden gemaakt die we konden kopen.
De mensen hadden ook een paar interessante huisdieren zoals een klein brulaapje en tamme vogels.

We konden daarna rustig het dorpje bekijken, de mensen leefde vooral van casave.
Na de kapitein te bedanken zijn we verder gevaren naar de laatste, nog niet bekeken, val.

Deze was erg droog en stroomt pas hard als het weer regenseizoen is. Nu waren er kleine stroomjes en iets hogerop kleine vallen.
Fadi is met Romano een stuk naar boven geklommen. Toen zijn we bij de kleine vallen in het water gaan zitten om van het stromende water te genieten.

’S avonds na een lekker avondmaal wederom van onze kok Chorty, hadden ze een kampvuur gemaakt waar we met de hele groep omheen zijn gaan zitten.
Daar stelde we voor, een plan dat we in een gekke bui met Romano bedacht hadden, om een soort bonte avond te houden.
Uiteindelijk begonnen mensen te zingen, ook Chorty zorg een paar liedjes, erg mooi. Wij hebben uiteindelijk ook een paar liedjes gezongen en maakte daarbij muziek met onze indiaanse sambaballen.
Romano tapte een paar goede moppen en het werd al met al een geslaagde avond.

Dag 5
We moesten vandaag heel vroeg eruit. We hadden onze wekker om 6:30 gezet om vroeg te vertrekken.

Na een stuk varen komen we langs rotstekeningen die vroeger gemaakt zijn door indianen. Ze communiceerde toen nog d.m.v deze tekeneningen en de geluidssignalen die ze maken met de luchtwordtels (van de bomen in het oerwoud).
We zijn uiteindelijk aangekomen in Apura.
We zijn met een Jeep (met bankjes in de achterbak) naar het centrum gebracht. Daar zijn we in een soort kroegje, leek in eerste instantie gewoon een woonhuis, wat gaan drinken. Er was een zaaltje, een bar, gezellige muziek, Parbo bier, banenenchips en een gezellige sfeer.

Hierna zijn we verder gereden naar ons logeeradres, waarbij we langs een bakker kwamen. Hier zijn we even gestopt voor verse broodjes, mmm.

Dag 6
We zijn de laatste dag weer vroeg vertrokken, we kwamen al snel aan bij de plaatst waar we hadden afgesproken met de bus.
Toen hadden we weer last van een beetje bus pech, want door de vele regen kon hij niet verder. De weg was te modderig.
We moesten toen met een bootje een stukje, 10 min, over zee. Daar in Nickerie stond de bus op ons te wachten.
De terugreis ging voorspoedig en we kwamen iets later dan gepland aan ons huisje.

We hebben enorm genoten van dit reisje en we hebben nu al weer zin in de volgende!!

• 23 Februari 2006 - 20:04

Maura:

hoi ik leesde al dat je een leuke reis hebt meegemaakt ik hoop dat je nog veilig en wel terug zal komen groetjes maura door en marco

• 23 Februari 2006 - 20:09

Door:

Haa Suzan, wat lekker om je verhaal te lezen, je schrijft leuk!! ik maak als het ware t reisje een beetje mee, ook voor Maura erg leuk om te lezen, Was ook wel een beejte jaloers,wat te gek moet het zijn om dat allemaal zo mee te maken, geniet er vooral lekker van, en wat het schoolwerk betreft, dat zal ook wel een avontuur worden, keileuk!! blijf lekker schrijven, en veel plezier, . Ik ga een hier een draakje in bed leggen die dat helemaal niet wil,... Houdoe meiden, veel succes en tot snel!! groeten, MAURA en Door , Houdoe!!!!!!

• 23 Februari 2006 - 21:19

Hans:

Het lijkt wel een natuurfilm waar jullie in figureren.
    Alleen, er is wel degelijk verschil tussen Frans en Brits Guyana en volgens mij hebben jullie dus in Brits Guyana gezeten.
    Maar allez, ce n'est pas mal

• 24 Februari 2006 - 08:55

Papa John En Mama Riet:

Hallo meiden,
    Dit was dus het begin van het echte avontuur. Het leek wel afrika, maar dat is toch een ietsje heftiger denk ik. Die toer door de busch lijkt me sprookjesachtig. De kleuren en geuren die je dan op doet zijn onbeschrijftlijk. Maar jullie hebben het goed kunnen beschrijven en overbrengen. Ik vond het net als Jorie leuk even met jullie te kletsen op msn. als ik het nu goed heb begrepen beginnen jullie maandag dus met de stage. Val niet in de valkuil van het meteen willen aanpakken. Kijk eerst goed hoe, wie, wat, wanneer doet. En ook wat ze al hebben aan materiaal of gedaan op het vlak wat jullie willen gaan aanpakken. Van daaruit starten, na een week, levert zoveel positieve energie van beide kanten op dat het allemaal veel vlotter verloopt. Ik hoop dat jullie geweldig lieve kinderen krijgen en geweldig leuke en lieve collega's. Heel veel succes en vooral heel veel plezier. Groetjes, veel liefs en tot ziens op msn,
    PJ en MR

• 24 Februari 2006 - 09:19

Lieke:

Haha, ik word alleen maar jaloerser op jullie...daar ben ik dus niet geweest he! Maar goed, jullie zijn op veel plaatsen waar ik geweest ben (nog) niet geweest...hihi
    Fijn dat jullie t zo naar je zin hebben, hopelijk zijn de kindjes ook lief...
    Veel succes en plezier!
    Liefs,
    Lieke

• 24 Februari 2006 - 10:30

Ellen:

Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben! De tocht die jullie gemaakt hebben klinkt wel errug mooi! Maandag eerste stagedagje...succes!

• 24 Februari 2006 - 11:40

Winnie:

haha nice! :D

• 24 Februari 2006 - 18:22

Lucie:

suzan ik zat klaar maar niets,morgen beter.

• 26 Februari 2006 - 11:58

Hanne:

hey meisje!! Super allemaal weer!! Echt mooie verhalen.
    Geniet ervan. kben vandaag uit eht ziekenhuis gekomen. dus hier gaat ook alles weer goed!!
    Dikke kus mij

• 28 Februari 2006 - 10:03

Els:

Hey Fadi en Suzan, Ik hoor het wel. Jullie hebben een ontzettend mooi uitje gehad. En aan de foto's te zien is het daar erg mooi weer --> jullie zijn geloof ik allebei hartstikke verbrand. Verder wil ik jullie veel succes wensen met het werk op het schooltje. Grxxxjes els

• 09 Maart 2006 - 15:05

Henny:

Mijn reactie is wat laat, ik wist weer eens niet hoe het moest. Wat een fantastisch verhaal en wat bijzonder om dit mee te mogen maken.
    Nog een hele fijne tijd, tot de volgende keer. Groetjes en liefs van Jan en Henny.

• 09 Maart 2006 - 15:09

Henny.:

Sorry, ik ben jullie namen vergeten te noemen.
    Suzan en fadi kuzzzzzz.