Stage en de rest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu Stage en de rest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzan Fadi - WaarBenJij.nu

Stage en de rest

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

04 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Bedankt voor al de lieve en leuke berichtjes terug!! We worden daar altijd vrolijk van.

We zijn erg benieuwd hoe jullie carnaval en vakantie is geweest, voor de gene van wie dat van toepassing is...Voor de anderen: Jullie tijd komt nog wel :P

Hieronder komen eerst een paar losse ervaringen en daarna volgen onze eerste stage ervaringen.

Eind vorige week zijn Albert en Maysa, de mensen bij wie we het appartement huren, verhuist. Dus we hadden toen een aantal dagen het rijk voor ons alleen (schoonmaakster en kok natuurlijk wel nog aanwezig) ;).
Begin deze week is er een gezin in het onderste gedeelte komen wonen, hele leuke mensen die over een paar maanden na acht jaar terug gaan naar Nederland. Het bovenste gedeelte is nog steeds van ons, erg lekker!

We moeten hier in Paramaribo wel wennen aan het naroepen en kijken op straat. Je krijgt echt alle aandacht, we worden hier elke dag wel een keertje 'schatje', 'poppetje' of 'dames', 'lieffie', Wow je bent al van kleur veranderd', 'sexy lange benen' enzovoord genoemd / gezegd.
Gelukkig hebben we van Nadista een paar tips gekregen die goed helpen. Nu horen we het al bijna niet meer en soms is het gewoon lachwekkend.

Wij zijn met carnaval natuurlijk ook even van het uitgaansleven van Suriname gaan genieten. Romano (is fijn als je al een Surinamer kent) heeft ons een aantal plaatsen laten zien en we zijn geeindigd in 'Starzzz'. Leuke disco waar veel jeugd te vinden is. De muziek was wel even wennen, veel R&B en bubbling. Er was in het begin van de avond ook live muziek, erg gezellig.
Erg grappig om de mensen hier uit hun dak te zien gaan, we hebben ons bijna de hele avond kunnen vermaken met het bekijken van mensen.

Fadi is verder veel in het zwembad te vinden en Suzan is druk bezig om haar reisdagboekje bij te houden en het record met Tetris te bevestigen.

GroetenKus Fadi en Suzan

Stage ervaringen van de eerste week:

Fadi

Het is een kleine school met ongeveer 175 leerlingen. Er wordt gewerkt met kleine groepen, maximale grote is 26 kinderen. De inspectie vindt zelfs dat sommige groepen te klein zijn en wil twee groepen samenvoegen.

Sommige lokalen zijn onbezet, dit komt door de weinige leerlingen en door de wateroverlast.
Als het hard regend lopen de bovenste klaslokalen onder water, na hevige lange regenbuien moeten ze de school zelfs sluiten. Dit hebben we gelukkig nog niet meegemaakt. Onze lokalen hebben ook minder last van deze lekkage omdat deze op de begane grond zitten.
De school is bezig met sponsoren te zoeken om het probleem op te kunnen lossen. De EBG, scholengemeenschap, is falliet en er is daarom geen/weinig geld voor de scholen beschikbaar.
De school verkoopt daarom bijvoorbeeld in de pauze eten en drinken. Ze maken hierop een kleine winst om de schoolkas te spekken.

Je merkt dit geld tekort o.a. aan het slechte onderhoud van de school en de weinige materialen, de schriften moeten bijvoorbeeld door de leerlingen zelf worden meegenomen.

De lokalen zijn niet heel groot maar met 20 leerlingen is het goed te doen. De ventilatie in de klassen is goed geregeld, (Suzan vliegt wel omhoog van de warmte) ze zijn zo gebouwd dat ze aan drie kanten open zijn. De wanden zijn gemaakt van schuine betonnen balken, hier kan wel de wind en frisse lucht doorheen maar geen regen of zonnestralen.
Wel zijn de lokalen door deze bouw erg gehorig, je hoort veel geluiden van de weg maar ook de andere klassen hoor je erg goed. Ik hoorde Suzan gisteren een leesles geven :P
---
Ongeveer het eerste dat me opviel in de klas, was dat de kinderen veel moeten wachten en dat ze mede daardoor veel hun eigen dingen doen.
De leerkracht doet alles heel rustig en ze beginnen meestal pas 10 minuten / een kwartier later met de les. De kinderen zijn dan gewoon niets aan het doen, aan het wachten. Ook tussen de lessen door duurt alles vrij lang.

Bij dit wachten is niets doen voor de kinderen natuurlijk erg moeilijk, daarom wordt er dan ook veel gekletst, gelachen, geklierd en gelopen.
De kinderen lenen onder de les veel van elkaar en regelen van alles zelf, zoals drinken onder de les enz.
Er wordt enorm veel geklikt, wat hier gewoon aangemoedigd wordt. En meestal is de leerling over wie geklikt de pineut.
Ik vind dit klikken vrij irritant en zeg de kinderen meestal gewoon op hun eigen gedrag te letten.

Er wordt veel gebeden en gezongen in de klas. Maandag bij de weekopening gebeurd dit 's ochtends met de hele school. Het zijn leuke liederen en de kinderen zingen ze met plezier. Voor en na de pauze wordt er ook gebeden, je merkt aan de kinderen dat ze hier rustig van worden. De kinderen kunnen dit ook zelfstandig en dit gebeurt ook als de juf na de pauze niet meteen in de klas aanwezig is.

Prestaties zijn hier erg belangrijk, overal wordt een cijfer aangehangen.
De punten worden ook hardop voorgelezen in de klas. Ik hou niet zo van deze manier van werken. Meestal hebben dezelfde kinderen een onvoldoende en dat werkt niet echt motiverend.
Je merkt wel dat de kinderen echt hun best doen voor een goed cijfer. Toch vind ik het jammer dat er niet meer naar het proces van de kinderen wordt gekeken.

De juf in mijn klas is erg direct, streng en af en toe bot tegen de kinderen (gelukkig niet tegen mij hoor ;) is echt een schat van een mens). Als ze iets fout doen schreeuwt ze ook af en toe tegen hen.
Toen ik een schrijfles gaf kwamen de kinderen angstig bij me als ze een foutje hadden gemaakt. Ik stelde ze dan gerust door aan te geven dat zoiets kan gebeuren en de volgende keer beter.
Ze vroegen me ook of ik kinderen sloeg of wel eens schreeuwde in de klas. 'Als dat nodig is' :P Neej hoor! Ik heb gezegd dat ik geen kinderen zou slaan...

Ik merkte in het begin toch het verschil tussen de Nederlandse taal in Nederland en in Suriname.
De kinderen verstonden mij niet en ik hun af en toe ook niet. Nu na een week gaat het al een stuk beter. Ze verstaan of in ieder geval begrijpen me nu wel.
Lesgeven is leuk want de kinderen zijn erg enthousiast en vinden de complimenten die ze van me krijgen fijn. Ze vragen aan het einde van de dag telkens of ik de volgende dag weer kom. Na drie dagen 'Ja' geantwoord te hebben, heb ik maar gezegd dat ik de hele week er zou zijn en nog een aantal weken daarna. (Ik had al aangegeven dat ik tot de Pasen zou blijven, maar ze chekken het denk ik nog eventjes).

Ik heb ook een aantal foto's gemaakt en de kinderen vonden de camera allemaal erg interessant, is natuurlijk ook leuk ;)

De allerliefste groetjes en een kus!

Suzan:

De algemene dingen wat betreft school heeft Fadi hierboven al verteld.

Wel vond ik het indrukwekkend om door werkelijk heel de school afgelopen maandag onthaald te worden. We moesten ons dan ook kort even voorstellen en ze hoopten echt dat we een leuke tijd tegemoet gaan.

Na mijn eerste week kan ik al zeggen dat dit met alle waarschijnlijkheid gaat lukken.

Ik heb 23 kinderen in de klas. Ze zitten allemaal alleen en in rijen van minimaal 4 kinderen. Iedere dag worden de vakken taal, lezen, rekenen en schrijven gegeven. Er blijft bij mij weinig tot geen tijd over voor andere vakken. Ze hadden woensdag natuuronderwijs gehad. Het natekenen van de verschillende plaatjes en vrijdag tekenen. Gewoon vrij tekenen.

De kinderen luisteren goed naar de leerkracht. Mocht de leerkracht uit de klas gaan (een kwartier om naar het toilet te gaan bijvoorbeeld) werken de kinderen gewoon door. Ze praten rustig met elkaar en niemand reageert hier verder op. Geen overdreven herrie!

Alles word klassikaal gedaan. Je kunt zowel merken dat de betere kinderen als de zwakkere kinderen hier vrij weinig aan hebben. De betere kinderen zeggen het voor voor de andere kinderen. Als de oefening gemaakt is op het bord schrijven de kinderen dit zo over in hun schrift. Dit gebeurd ook bij rekenen zo. Bij het lezen, lezen de kinderen iedere dag alle bladzijden die ze al gehad hebben. Ze kunnen het dus ook voor een deel uit hun hoofd en kijken niet meer in hun boek! Om de dag krijgen ze een nieuwe les. Dit gaat de kinderen vrij goed af.

De juf voor de klas is echt een moeder over haar kinderen. Erg lief! Je moet wel luisteren anders krijg je wel een tik maar daar blijft het dan ook bij. Kippetje, eitje! Ze gebruikt ook humor, de kinderen vinden dit erg leuk! ;) Maar complimenten krijgen hier de kinderen niet als ze geen tien hebben gehaald. Jammer..

Waar ik onder andere aan moest wennen was dat de kinderen het antwoord allemaal door de klas roepen.
Naar wie moet je luisteren?

Dit was het zo even!

KuSuzan.

ps. Een kind tilt mijn broekspijp omhoog,
Juf, je hebt ook witte benen!!

  • 04 Maart 2006 - 18:54

    Ankie:

    leuk leuk leuk leuk leuk!! en nog eens leuk!!
    Klinkt allemaal helemaal goed!

    heb je ook een optocht gehad enzo met carnaval? Hier waren ze iig weer erg leuk!

    tot snel
    Ankie

  • 04 Maart 2006 - 19:14

    Lieke:

    Haha,
    ik hoor het wel, komt helemaal goed bij jullie!
    hoe laat was je thuis van stappen ... half 7?
    Veel succes met alles!
    kus Lieke

  • 04 Maart 2006 - 20:34

    Juud:

    Hey hey, leuk hoor om jullie ervaringen te lezen... Ik mis je wel hoor suus... Geniet er maar volop van en ga ook maar ff een keer voor mij stappe daar... Dikke zoen juud

  • 04 Maart 2006 - 20:59

    Sanne:

    Het klinkt allemaal erg interssant. Heel anders dan in Nederland. Erg fijn om te horen dat het goed met jullie gaat, en dat jullie het naar je zin hebben. Dus dat komt allemaal wel goed heb ik het idee!! Fijn hoor, dat geeft je weer goede moed!xxx Sanne

  • 04 Maart 2006 - 23:02

    PAPA JOHN:

    alle begin is moeielijk
    komt vast goed

    groetjes PJ

  • 05 Maart 2006 - 11:08

    Hanne:

    hey suus ikd enk dat die witte benen nooit veranderen hoor! Wat leuk dat je er alweer een week op hebt zitten. ikke nu intussen ook na myn operatie. Dinsdag gaan de hechtingen eruit.
    veel plezier nog!!
    Dikke kus hanne

  • 05 Maart 2006 - 13:48

    Mama Riet:

    hoi meiden,
    ik lees het al, jullie burgeren al aardig in. de heren is het roepen al bijna afgeleerd en de school krijgt al vertrouwen in het feit dat jullie er zijn en even blijven. leuk hoor. fijn dat de lessen ook leuk gaan wat denk ik vooral erg fijn is is dat de leerkracht waar jullie mee samenwerken mensen zijn waar jullie mee door een deur kunnen ondanks de verschillen. leren jullie veel van hen en zij ook van jullie? of moet dat nog komen, zijn beide partijen nog aan het aftasten? maar goed ik zie jullie nog wel weer eens op de mail en dan krijg ik mijn vragen wel beantwoord. ik ben nu ook een beetje duf omdat ik gisteren op de 50ste verjaardag van Truus ben geweest en tot 5 uur in de ochtend heb zitten kletsen, om half tien was deze oude door alweer uit bed omdat ik niet kan uitslapen. maar goed vanavond vroeg naar bed en morgen er weer tegenaan tot de meivakantie. ik verlang er nu al naar want we hebben een mooie vakantie gehad.
    heeeee meiden tot ziens op de mail. knuffel-kus Riet

  • 05 Maart 2006 - 15:28

    Els:

    ha dames,
    kreeg van ankie jullie site adres. Hartstikke leuk. heb nu alleen laatste bericht gelezen want ben druk bezig met pakken om op vakantie te gaan. maar als ik terug kom, kijk ik vast eens uitgebreider. Wens jullie heel veel succes en plezier enne..... vertel eens wat van die tips van Nadista... ben best benieuwd...haha....
    groetjes, Els Maas.

  • 05 Maart 2006 - 15:51

    Els En Duncan:

    Hiha!

    Wat super cool dat het jullie zo goed af gaat! En zo te horen wordt er toch nog die mooie neger aan de haak geslagen! ;) Wij kijken al uit naar jullie volgende berichtje, want we vermaken ons bij het lezen.

    Dikke kus en veel liefs,
    Els en Duncan

  • 05 Maart 2006 - 16:04

    Henk En Adrie Tholen:

    Hartstikke mooi om van jullie reilen en zeilen op de hoogte te blijven.
    Heel veel plezier zowel op school als in de vrije tijd.
    We genieten van jullie verslagen.
    veel groeten

  • 05 Maart 2006 - 20:46

    Door:

    veel plezier met de lessen, leuk te lezen hoe het jullie vergaat, en Suzan,... ook witte benen??? ps, ik heb per ongeluk mijn e-amil uit de lijst geschrapt, was niet de bedoeling, zet je me weer terug?? degraauw62@wanadoo.nl, hopelijk tot snel, enneh Mark heeft een mooi dochtertje, ze lijkt volgens mij op hem,... groetjes, XXX

  • 06 Maart 2006 - 08:32

    Annick Wonders:

    Hoi,
    Wat een leuk verslag van jullie eerste week. Genoeg werk aan de winkel lijkt me voor jullie.

    Ik denk aan jullie in de zon (hier ligt nu een laagje sneeuw van 3 centimeter)!
    groetjes, Annick

  • 06 Maart 2006 - 12:58

    Zusje Winnie:

    wauw echt leuk, jongens ik ben aan het besluiten om volgend jaar ook naar de pabo te gaan! ik weet het nog niet 100% zeker maar ik denk het haast wel! een geweldige opleiding toch:P! leuk dat jullie ook een lekker feestige carnaval hebben gehad...dan ben ik niet de enige :P!! haha stage zal wel erg spannend voor jullie zijn maar dat redden jullie wel! komt allemaal in orde!! nou nog ff lekker door kleuren jullie ik wil wel 2 negerinnen terug zien hier in nederland!! veel plezier! dikke kus winnie (K)

  • 06 Maart 2006 - 15:27

    Ingrid:

    aloha,
    Gaaf, het klinkt echt goed. Leuke laatste zin trouwens!! haha. Blij dat het zo goed met jullie gaat. Ik heb aan de carnaval een kriebelhoest overgehouden en wouter waarschijnlijk een longontsteking. Haha, toch teveel carnaval gevierd denk ik.
    Ik zit dit bericht nu lekker in de zon te typen, krijg helemaal de vakantiekriebels. Hebben net onze vakantie voor de zomer geboekt. Dit jaar gaan we naar Rhodos. Heb er nu al zin in. Hey maar ik blijf jullie verhalen in ieder geval met belangstelling lezen en ik hoop jullie snel te spreken op MSN. Gezellie. Nou skatties have fun en denk af en toe aan ons hier in de kou.
    Dikke kus van Inkie

  • 06 Maart 2006 - 19:08

    Maura:

    hoi,suzan ik hoop dat je snel terug komt want wij missen je ik heb de dochter van marc en mirije gezien en ze is een schat en ze heet mila rosa leuke naam he ook apart xxx maura en door

  • 06 Maart 2006 - 22:05

    Nadista:

    Dus die tip heeft nog geholpen no. (op z'n Surinaams gezegd). Niets van die mannen aantrekken en het is wennen. Het is leuk op die school merk ik. Veel plezier!!

    Gr.Nadista

  • 13 Maart 2006 - 20:11

    Truus:

    Hallo avonturiers,Jullie trip was erg leuk en interessant las ik. En nu het echte werk, wat ik las moet het harstikke leuk zijn om de kinderen les te geven. En misschien kunnen de kinderen jullie nog veel leren.Veel succes.
    Op 4 maart hebben we gevierd dat ik al een halve eeuw op deze aarde mag vertoevenen.Het feestje was erg gezellig. De Augustinussen waren er allemaal met uitzondering van An en Jan die zaten vast in Oosterijk waar het anderhalve meter gesneeuwt had en de ANWB adviseerde niet de weg op te gaan. Zelfs de autowegen waren spek glad. Op het moment vriest het s'nachts in Nederland +/- 8 graden en dat blijft zo nog enkele dagen. Daar hebben jullie geen last van las ik. ( Susan voorzichtig met je witte benen anders tilt een kind over een paar dagen je broekspijp weer op en dan zegt ze Juf, je hebt nu rode benen!!
    Groetjes Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Even een korte samenvatting: Wij zijn twee PABO dozen uit Eindhoven die leuk, spontaan, gek, aantrekkelijk, grappig, avontuurlijk, spannend, creatief, gezond en vol oeps-momenten zitten! ps. Suggesties en/of ideeen? Mail ons!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 12616

Voorgaande reizen:

11 Februari 2006 - 07 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: